John Maxwell większość ludzi przypisuje do typów tzw. „wędrowców” lub „zwolenników” w kontekście tworzenia i posiadania wizji. Oznacza, to, że ludzie ci potrzebują liderów, którzy są zdolni do tworzenia wizji, ale co jeszcze ważniejsze – potrafią pomóc innym ją zobaczyć i do niej dążyć. Tym się różnią liderzy od tzw. w nomenklaturze Maxwella „zdobywców”, którzy mają wizję i sami do niej dążą.
Tworzenie wizji jest nieodłączną cechą przywództwa.
Po co ludzie i firmy potrzebują wizji?
Każdy wiatr jest niedobry, jeśli nie wiesz dokąd płyniesz – mówi stara, znana maksyma autorstwa Seneki. Wydaje się trafna i oczywista, wcale jednak nie jest tak oczywista w rzeczywistości biznesowej.
Doskonalenie organizacji warto zacząć od rewizji i umocnienia fundamentalnych kwestii, takich jak dobre zdefiniowanie misji, wizji i celów.
Ciężko jest oczekiwać pozytywnych zmian w firmie, jeśli brak jest fundamentu.
Organizacje potrzebują określić swoją tożsamość, rację bytu oraz kierunki rozwoju.
W dużych organizacjach jest to standard, choć i tu nie brakuje wyzwań.
Głównym wyzwaniem jest komunikacja oraz integracja teorii z praktyką na wszystkich poziomach życia organizacji. Powszechne są doświadczenia, że to, co na kartach prezentacji lub biurowych ścianach nijak się ma do tego, co w umysłach i sercach pracowników.
W mniejszych firmach wyzwaniem jest sam fakt posiadania określonej wizji i celów.
Jeśli naszym celem jest budowanie organizacji, zapraszanie ludzi do jej współtworzenia, konieczna jest świadomość i spójne rozumienie celów, które chcemy osiągnąć. W przeciwnym razie dryfujemy, jesteśmy reaktywni – bardziej reagując na sytuacje, niż je kreując lub chaotyczni, przeskakując z jednego kierunku na drugi.
Oto 4 najczęstsze obserwowane w firmach skutki nieposiadania jasnych i dobrze określonych wizji i celów:
- Brak zaangażowania pracowników, którzy wykonują swoją pracę w systemie „od – do”, bez poczucia odpowiedzialności i sprawstwa
- Niższy poziom osiągnięć – brak ambitnych celów nie wyzwala pełni zaangażowania i kreatywności
- Chaos i brak konsekwencji w działaniach– pracownicy źle reagują na zmieniające się wciąż kierunki i działania
- Trudności z określeniem priorytetów – brak punktu odniesienia przy podejmowaniu decyzji.
Z drugiej strony patrząc – wierzę w transformującą moc wizji i celów.
To ona pcha organizacje i ludzi do przodu. Ambitny, godny trudów i wysiłku cel, jednoczy zespół wokół zadania. Dobrze wyznaczone cele kierunkują wysiłki ludzi, pozwalają podejmować codzienne decyzje na czym się koncentrować, gdzie inwestować czas i wysiłek.
W pracy z firmami zachęcamy, by wdrożyć w życie proste i pomocne wskazówki – jak wykorzystać potężne narzędzie w postaci wizji i celów do osiągania rezultatów w firmie:
- Określ wizję firmy – czyli wspaniałą przyszłość, do której zmierzacie. Niech wizja będzie śmiała, inspirująca, nieskończona – taka, z jaką się utożsamią ci, których chcesz za sobą pociągnąć
- Warto zadbać o zdefiniowanie misji firmy – czyli znać odpowiedź na pytanie po co to robicie? Poczucie sensu wykonywanej pracy jest niezmiennie wysoko uplasowane na liście potrzeb pracowników
- Najlepsza nawet wizja, nic nie znaczy, jeśli jej nie realizujesz. Potrzeba sprowadzić wizję do konkretnych celów i zadań, które potrzebujecie wykonać, aby wizja przekładała się na rzeczywistość
- Zapraszaj pracowników do współtworzenia – pokaż kierunek, zostaw przestrzeń na wypełnienie szczegółami i wniesienie osobistego wkładu
- Komunikuj wizję, misję i cele regularnie, przy różnych okazjach – przypominaj i inspiruj. To niezmienne zadanie lidera.
Nie będzie łatwo – po drodze będzie wiele wyzwań i przeszkód. Wiele wątpliwości i dylematów. Warto jednak spróbować się z nimi zmierzyć i iść ścieżką, która jest sprawdzona.